Hi ha
una llegenda que diu que el cos de Sant Jaume, un dels dotze apòstols de
Jesucrist, va ser traslladat des de Jerusalem, on va ser decapitat l’any 44
d.C, fins a la “fi del món occidental” on va ser enterrat. Vuit segles més
tard, un ermità va veure una misteriosa pluja d’estrelles a la muntanya
Libredón (actual Compostel·la) i escoltà unes cançons angelicals en l’espessor
del bosc. En apropar-se al lloc, va descobrir oculta la tomba de Sant Jaume el Major. El descobriment va convertir
Compostel·la en un punt de referència per a la cristiandat, semblant a Roma i
Jerusalem. La tradició afirma que el rei asturià Alfons II el cast es traslladà des d’Oviedo fins a
Compostel·la per visitar la tomba de l’apòstol, iniciant així el pelegrinatge
que marcarà el rumb econòmic, polític, religiós i social dels regnes hispànics.
A Navarra, el rei Sancho III el Major al segle XI va ser qui va fixar el traçat
definitiu del Camí propiciant d’aquesta manera una ruta plena d’art que
arribarà a un gran esplendor al segle XIII. A partir del segle XVI, els camins
es tornen insegurs. Saltejadors de camins, les guerres de religió, la pesta
negra que assolava Europa i el naixement del protestantisme van fer que la ruta
jacobea decaigués. Hi va haver alguns anys en què pràcticament van desaparèixer
els pelegrins, quedant pràcticament en l’oblit des del segle XVI fins a mitjans
del segle XX. Cap al 1960 la ruta comença a renéixer gràcies a les primeres associacions
dels Amics del Camí de Sant Jaume, primer a París i el 1962 a Estella, sent
declarada en 1987 “Itinerari Cultural
Europeu” i “Patrimoni de la
humanitat” en 1993 ressorgint de nou amb el mateix vigor que a l’edat
mitjana.
Navarra
va ser important per al Camí, però aquest també ho va ser per a ella. Al llarg
de tot el territori es troben vestigis d’aquest esdeveniment històric en els
magnífics monuments que van construir, com la Col·legiata de Roncesvalles, la
Catedral de Pamplona, l’església de Santa Maria d’Eunate, el pont romànic de
Puente la Reina, l’església de Torres de Riu, etc. Molts d’aquests edificis van
ser hospitals dedicats a curar als caminants les seves ferides i també van ser
capelles destinades a enterrar als pelegrins. El flux constant d’artesans i
artistes des d’altres llocs d’Europa, va deixar la seva empremta en tots els
racons del Camí de Sant Jaume.
Es diu que a l’edat mitjana, el Camí s’iniciava a la porta de la casa de cada pelegrí, ja que tant el camí d’anada com el de tornada havien de fer-ho a peu. En l’actualitat existeixen rutes ben definides. El camí més important és l’anomena’t “Camí francès” que entra a Espanya per Valcarlos a Navarra i per Somport a Aragó. Tots dos camins s’uneixen a Puente la Reina per continuar junts fins a Santiago. Existeixen altres variants menors com la Via de la Plata que va del sud d’Espanya fins a Santiago i el Camí del Nord que va per la cornisa cantàbrica i entra a Galícia per la costa.
La porta del Camí es troba a la cara nord del Pirineu, a
Luzaide/Valcarlos. El seu nom castellà Valcarlos, significa Vall de Carles,
referint-se a l’emperador Carlemany que va acampar en aquesta vall quan tornava
de França, mentre part del seu exèrcit era atacat a Roncesvalles. Aquesta
batalla es va fer famosa gràcies al cantar francès “La chanson de Roland”. El
nom en euskera Luzaide, significa probablement ‘Camí llarg’, de luze ‘llarg’ i
bidea ‘camí’. El filòleg bascofrancès Jean Baptiste Orpustan opina que el
topònim fa referència al llarg trajecte que es veien obligats a realitzar els
pastors navarresos amb els seus ramats quan travessaven la vall, abans que
s’establís un nucli de població estable en el mateix. Però encara que no és la
primera població espanyola del Camí, Orrega/Roncesvalles s’ha convertit
en un punt d’inici per milers de pelegrins.
La conjunció de geografia i història ha deixat a
Orreaga-Roncesvalles un important pòsit artístic. Des de l’edat mitjana ha
estat un punt de descans desprès del pas dels Pirineus. L’arquitectura, amb un
origen funcional d’acollida a caminants
i pelegrins, va quallar en edificis que van aconseguir gran qualitat,
especialment a l’església Col·legiata de Santa Maria. Va ser fundada el 1127
per atendre els pelegrins que anaven i venien des de Santiago. El seu temple
gòtic amb forta influència francesa, és una de les primeres construccions
d’aquest estil. La capella del Sancti Spiritus o “Silo de Carlemany” és la
construcció més antiga de Roncesvalles (segle XII), en ella es va enterrar a
pelegrins durant segles. Al seu costat podem trobar la capella de Sant Jaume o
dels pelegrins, d’estil gòtic.
Capella de Sant Jaume |
Capella del Sancti Spiritus |
Col·legiata de Santa Maria |
El 15 d’agost de l’any 778, Carlemany tornava a França després de lluitar
a Saragossa i atacar Pamplona. El gruix de l’exèrcit va passar els Pirineus
sense problemes i van acampar a Valcarlos, però la rereguarda encapçalada per
Roldán, comte de la marca de Bretanya, és atacada i pràcticament aniquilada
pels sarraïns. Tres segles més tard aquest fet històric és narrat en la
“Chanson de Roland”. Aquest cantar i altres obres relacionades, es recita tots
els 15 d’agost al matí, a la capella de Sant Jaume.
El camí discorre
després per frondosos boscos i pels
típics pobles-carrer com Auritz/Burguete, Aurizberri/Espinal i Zubiri nom que
prové del basc i que es tradueix com “poble del pont” pel pont medieval que
travessen els pelegrins per entrar a la localitat. Larrasoaña és el punt
habitual de descans abans d’arribar a Pamplona. La vila va néixer al voltant
del monestir de Sant Agustí, avui desaparegut i va arribar a comptar amb tres
hospitals de pelegrins. Trinitat d’Arre és un bell conjunt format per l’ermita
Trinitat d’Arre, el pont sobre el riu Ultzama i l’alberg per a pelegrins. El
pont va ser construït al segle XIII encara que ha estat reconstruït en diverses
ocasions.
![]() |
Trinitat d'Arre |
Pamplona
fundada pel general romà Pompeu sobre un llogaret basc (Iruña) va
aglutinar durant l’edat mitjana a la població que s’establia al voltant del
camí i es van formar 3 barris o “burgs” que es van unir al segle XV. En
unificar aquests barris van ser enderrocades les muralles interiors i es va
reforçar la muralla exterior. Es va construir una fortalesa a prop del que avui
és la plaça del Castell. La Ciutadella, del segle XVI, reemplaça aquest castell
i es converteix en el principal sistema defensiu fins a finals del segle XIX.
El Camí entra a la
ciutat travessant les muralles pel Portal de França i creua el burg de la
Navarrería. L’ajuntament amb la seva bella façana del segle XVIII es troba en la intersecció entre els 3 burgs. Després de passar pels parcs de la Taconera i de la Volta del Castell, que envolta la Ciutadella, abandona la ciutat pel sud.
Entrada a Pamplona |
Parc de la Taconera |
Però Pamplona té moltes més coses que les limitades al traçat jacobeo, com ara la seva Catedral de marcat contrast entre la seva façana neoclàssica i l’interior gòtic. A la Catedral es troba la tomba gòtica dels Reis de Navarra Carles III i la seva esposa Leonor, així com el claustre, considerat un dels més importants del gòtic espanyol.
Vista de la Catedral |
Sepulcre dels Reis de Navarra |
Ja de Camí a Puente la Reina val la pena acostar-se a visitar l’ermita de Santa Maria d’Eunate.
Santa Maria d'Eunate |
Eunate
es troba en la ruta francesa del Camí de Santiago que des de Somport penetra a
Navarra per Sanguesa, poc abans de confluir a Puente la Reina amb la ruta
navarresa procedent de Roncesvalles. L’ermita d’Eunate va ser construïda en la
segona meitat del segle XII, cap a 1170, coincidint amb l’auge constructiu en
àrees rurals i urbanes de Navarra, especialment en zones pròximes al Camí de
Sant Jaume, ja que en aquelles dates l’ interès per pelegrinar a Santiago de
Compostel·la, va experimentar un notable increment en el món cristià i la
conseqüència immediata va ser la construcció de diversos edificis per dotar-lo
de la infraestructura necessària.
És
una petita però bellíssima església octogonal, amb una arcada o claustre
exterior que ressegueix un octògon bastant irregular. El seu nom Eunate,
derivat probablement del basc significa “cent portes” a causa potser a
l’arquería que envolta tot l’edifici. És un dels més importants edificis
d’arquitectura romànica de l’època i està declarada Monument Nacional.
Santa Maria d'Eunate |
Informació sobre Santa Maria d'Eunate |
Molt
interès desperta l’origen i finalitat d’aquest temple, ja que no existeix
document precís que ho confirmi. Hi una hipòtesis que relacionen la planta
octogonal amb els cavallers de l’ordre del Temple.
El Temple era una ordre de caràcter religiós- militar- hospitalari amb la
finalitat original de protegir els pelegrins a Jerusalem, contra els assalts
dels bandits i bandolers. Aquesta ordre va gaudir del beneplàcit de Sancho VI
“el Savi” període en què va ser construïda l’església d’Eunate, però la falta
de documents que certifiquin la presència de templers a Eunate, fa que aquesta
hipòtesis sigui descartada per molts historiadors. Investigacions més recents
basades en les excavacions realitzades, consideren que Eunate va poder ser l’església
d’un hospital de l’ordre de Sant Joan de Jerusalem, ja que es té constància de
la seva presència en aquesta comarca, però aquesta teoria no passa de ser una
altra hipòtesi més. Altres hipòtesis plantegen la possibilitat que fos una
reina (potser donya Sancha) la qual manés la seva edificació ja que a l’arxiu
de la Catedral de Pamplona es troba un document datat de 1420, en el qual es
diu que “entre otras sepulturas ay una
muy seynalada e principal en la que fue enterrada la Reina o aquella señora que
fizo e mando hedificar la dicha yglesia”. Però
la distància cronològica entre els documents i la construcció d’Eunate, fan que
no quedi clara la seva fiabilitat.
Entre
el poc que podem donar per segur, és la clara influència de la cúpula de la
Roca de Jerusalem en la seva planta.
Independentment
de quina sigui la veritat sobre l’origen del temple, la majoria de les
hipòtesis coincideixen que va ser cementiri per als pelegrins morts en el Camí
de Sant Jaume ja que fins i tot s’han trobat en excavacions realitzades, les
tradicionals petxines dels pelegrins.
D’aquesta manera, l’església d’Eunate seria una edificació annexa a un hospital dels pelegrins i compliria la funció de cementiri. Sembla que juntament amb la capella del Sancti Spiritus de Roncesvalles i l’església del Sant Sepulcre de Torres del Rio, aquesta última també de forma octogonal, formaria un traçat de capelles funeràries.
D’aquesta manera, l’església d’Eunate seria una edificació annexa a un hospital dels pelegrins i compliria la funció de cementiri. Sembla que juntament amb la capella del Sancti Spiritus de Roncesvalles i l’església del Sant Sepulcre de Torres del Rio, aquesta última també de forma octogonal, formaria un traçat de capelles funeràries.
Pel que fa a l’arcada exterior, la història de la seva construcció és també complexa.
Arcada exterior de Santa Maria d'Eunate |
Arcada exterior de Santa Maria d'Eunate |
Alguns
investigadors pensen que és més recent que l’església, basant-se en la
diferència que hi ha entre les columnes que sostenen els seus vuit costats.
Però la majoria pensen que el claustre actual és de la mateixa època que
l’edifici, si bé és cert que al segle XVII s’hauria dut a terme una
reconstrucció a causa del enfonsament de part dels arcs i columnes. Té bastant
credibilitat la hipòtesi que aquesta arcada es correspondria amb un perímetre,
interior i no exterior, d’un claustre que estaria tancat per diferents
construccions adossades que haurien d’haver integrat el complex hospitalari
d’Eunate. És probable que aquesta arcada complís exclusivament la funció de
delimitar l’espai del cementiri.
Però encara que sigui
com a curiositat, val la pena escoltar els investigadors especialitzats en la
cultura templera que consideren que Eunate conté molts dels elements propis de
la “màgia templera”, com les abundants marques de picapedrer gravades a les
pedres, entre les quals es troben el “Abacus” o bastó de mànec espiral, o la
marca cruciforme que només apareix en els edificis l’origen templari dels quals
està fora de tot dubte.
Però
encara hi ha una tercera marca que augmenta la possible vinculació d’Eunate amb
els templers. Es tracta d’una marca que en l’edat mitjana simbolitzava la torre
del joc dels escacs. Aquesta es repeteix a la capella del Convent de Tomar, a
les Esglésies del Temple de Laon i Metz, a França, i de nou a Sant Sepulcre
templer de Pisa.
Altres aspectes curiosos podem veure’ls en els capitells situats a banda i banda de la portada principal.
Altres aspectes curiosos podem veure’ls en els capitells situats a banda i banda de la portada principal.
Porta Principal |
Es troben uns caps d’enormes ulls dels que parteixen
unes barbes en forma d’espiral.
Detall de les columnes de la porta principal |
Detall de les columnes de la porta principal cap per avall |
La
sorpresa és gran quan contemplem aquesta figura amb el cap inclinat ja que la
imatge que clarament es representa, és el cap d’un boc. Aquestes imatges
enigmàtiques més d’altres repartides per tot el temple, fan créixer la
naturalesa enigmàtica de l’església d’Eunate.
El
que sí que és cert és que Eunate és una ermita bellíssima que sens dubte val la
pena visitar i que cadascú cregui allò que més s’ajusti a la seva percepció de
la realitat.
Puente la Reina és la localitat on conflueixen els pelegrins que vénen
des de França per Somport i els que vénen per Orreaga/ Roncesvalles. Aquesta
vila conserva de manera admirable la seva inicial trama urbana. La seva
estructura urbanística és tot un exemple de “Poble-carrer”, una vila construïda
en funció del seu famós pont romànic sobre el riu Arga. Manat construir
probablement per la reina Major, esposa de Sancho III de Navarra al segle XI,
és una de les millors mostres del romànic. Fins al segle passat, al centre del
pont es trobava una fornícula amb una imatge renaixentista de la verge al Pui o
del “txori” (ocell, en euskera) que en l’actualitat es guarda a la parròquia de
Sant Pere. Explica la llegenda que un ocell visitava diàriament la imatge, li
llevava les teranyines amb les seves ales i li rentava la cara amb el seu bec
després de recollir aigua de l’Arga. Pont romànic de Puente la Reina |
Port romànic de Puente la Reina |
Al carrer Major, destaca l’església del crucifix amb dos naus, una romànica i una altra gòtica construïda posteriorment, que alberga un crucifix amb forma d’Y, donat per pelegrins germans en l’edat mitjana.
Iglesia del Crucifijo |
Iglesia del Crucifijo |
Al mig camí es troba l’església de Sant Jaume, d’origen romànic amb una preciosa portada del segle XII i en l’interior es troba una famosa talla gòtica de Sant Jaume “beltza” (negre en euskera).
Sant Jaume "beltza" |
Portada església de Sant Jaume |
Abans
d’arribar al pont es troba l’església de Sant Pere.
Seguint el camí i just
abans d’arribar a Estella, ens trobem amb algunes localitats curioses com
Villatuerta que també conserva un petit pont romànic- medieval que permet
travessar el riu Iranzu que divideix el municipi en dues parts.Pont Romànic de Villatuerta |
Estella- Lizarra és una ciutat que atresora palaus, cases senyorials, esglésies, convents, ponts i bells edificis. Aquesta localitat va néixer per i pel Camí de Sant Jaume i en l’actualitat conserva tal qualitat de monuments a la part antiga, que la converteixen en un dels conjunts monumentals més notables de Navarra. Entre aquests destaquen el Palau dels Reis de Navarra d’estil romànic tardà. És del segle XII i destaca la seva façana principal que s’obre porticada a la vella rua de pelegrins. En l’actualitat alberga el museu Gustavo de Maeztu amb el llegat del pintor.
Palau dels Reis de Navarra |
Sant Pere de la Rúa |
L’església de Sant Pere de la Rúa, d’estil romànic tardà, té portada del segle XIII i claustre del XII.
L’església del Sant Sepulcre, és una obra inacabada que estimula la imaginació del visitant per submergir-se en l’Edat Mitjana i reconstruir l’edifici, la sorprenent portada és una de les millors mostres d’escultura gòtica de Navarra.
Església del Sant Sepulcre |
Església del Sant Sepulcre |
El temple va començar a ser construït al segle XII però les
obres es van interrompre al segle XIV, deixant inacabat l’ambiciós projecte
original que pretenia edificar una església de tres naus, similar a Sant Pere
de la Rúa, Sant Joan o Sant Miquel, construïdes a finals del Romànic a Estella-
Lizarra.
Aixecada davant del riu, en un extrem del carrer
Curtidores d’Estella- Lizarra, antiga Rua dels Pelegrins, roman tancada des de
1881 i encara que no es pot accedir al seu interior, val la pena descobrir la
bellesa de la seva portada.
La part superior de la façana està protagonitzada per una
galeria de dotze arquets trilobulats i en les fornícules es pot reconèixer als
apòstols.
El timpà, dividit en tres bandes, relata diverses escenes de la vida de Jesús.
A la superior es representa a Crist crucificat, envoltat de soldats, Maria i Sant Joan.
En els extrems, els dos lladres. La banda central presenta, d’esquerra a dreta, tres escenes. Ala primera es relata la visita de les Tres Maries al sepulcre de Jesús, sobre el qual apareix un àngel on als seus peus dormen tres soldats. En la central es mostra el descens de Jesús als inferns, representat amb la boca d’un drac de la que aguaiten quatre ànimes vigilades per dos dimonis. A la tercera escena s’aprecia l’aparició de Jesús a Maria Magdalena.
La banda inferior relata
l’Últim Sopar caracteritzada per la rigorosa simetria dels personatges i la
curiosa alteració de la respectiva de la taula perquè l’espectador pugui contemplar
la vaixella.El timpà, dividit en tres bandes, relata diverses escenes de la vida de Jesús.
A la superior es representa a Crist crucificat, envoltat de soldats, Maria i Sant Joan.
En els extrems, els dos lladres. La banda central presenta, d’esquerra a dreta, tres escenes. Ala primera es relata la visita de les Tres Maries al sepulcre de Jesús, sobre el qual apareix un àngel on als seus peus dormen tres soldats. En la central es mostra el descens de Jesús als inferns, representat amb la boca d’un drac de la que aguaiten quatre ànimes vigilades per dos dimonis. A la tercera escena s’aprecia l’aparició de Jesús a Maria Magdalena.
Timpà de la façana |
El convent de
Santo Domingo
és una construcció
impulsada per Teobaldo II a mitjans del segle XIII. Aquest monarca d’origen
francès és probable que pensés fer d’aquesta, la seva residència. Potser es
degui a això la rapidesa amb què es va aixecar i les seves grans proporcions.
Convent de Santo Domingo |
Sense ús va quedar la imponent església que avui alberga els Gegants, i en
ella es celebra el sopar medieval amb què els Amics del Camí de Sant Jaume d’Estella
obsequia els participants a la Setmana d’Estudis Medievals. L’ala nova que es
va aixecar des dels fonaments, va ser reconvertida en la residencia d’ancians.
Los Arcos és una población en la que destaca l’Esgésia de Santa Maria.
Construïda en diferents estils arquitectònics des del romànic del segle XII
fins al barroc del XVIII, té una portada d’estil plateresc i és un dels millors
exemples del renaixement de Navarra. La profusa decoració renaixentista i
barroca de l’interior, arriba a amagar les estructures medievals. Té un dels
òrgans més espectaculars de Navarra.
Església de Santa Maria |
Església de Santa Maria |
Integrada
en el nucli urbà de Torres del Rio, es troba una joia del romànic edificada en
les últimes dècades del segle XII. S’imposa la idea que va ser edificada amb la
finalitat de ser un cementiri de caminants i que probablement l’Ordre del Sant
Sepulcre, ordre creada l’any 1028 després de la victòria de la primera creuada,
la va fer així com a homenatge a la tomba principal de la cristiandat, que era
l’edifici circular de Sant Sepulcre de Jerusalem, en què la forma circular fou
substituïda per una altra poligonal.
De
planta octogonal i amb un acabat perfectament compensat, és un edifici sobri i
harmoniós. A banda i banda, l’edifici conserva l’absis i una torre cilíndrica i
sobre la teulada de vuit aigües, s’erigeix una llanterna també octogonal que
reprodueix en miniatura el propi cos del temple. La llum presa a la llanterna
que corona l’edifici va ser far que orientava als pelegrins.
Com
ja s’ha comentat anteriorment, la capella de Sant Sepulcre de Torres del Riu al
costat de la capella de Sancti Spiritus de Roncesvalles y la de Santa Maía de
Eunate, forma part de les tres capelles funeràries construïdes a Navarra per
cementiri de pelegrins.
Iglesia del Santo Sepulcro de Torres del Rio |
Iglesia del Santo Sepulcro de Torres del Rio |
Viana és una ciutat que encara conserva part de les muralles. Va ser seu de
monarques i plaça defensiva contra Castella.
En el seu casc urbà va destacar la parròquia de Sant Pere, de la que en l’actualitat queda poc, però s’ha de remarcar la seva portada barroca i l’antic cementiri, en l’actualitat convertit en parc. Des d’allà es pot gaudir de les vistes dels murs medievals.
En la part nord la majestuosa església de Santa Maria és un dels monuments més cridaners de la localitat. Va ser construïda entre 1250 i 1312 en estil gòtic. Al segle XVI se li van afegir la torre i la portada sud, d’estil renaixentista. Al peu del temple, sota les lloses de l’atri, descansen les restes de qui va ser guerrer, príncep i cardenal Cèsar Borja, mort prop de Viana a 1507.
En l’actualitat Viana és l’última població de la
ruta navarresa fronterera amb la Rioja, a tan sols 8 Km de LogroñoEn el seu casc urbà va destacar la parròquia de Sant Pere, de la que en l’actualitat queda poc, però s’ha de remarcar la seva portada barroca i l’antic cementiri, en l’actualitat convertit en parc. Des d’allà es pot gaudir de les vistes dels murs medievals.
En la part nord la majestuosa església de Santa Maria és un dels monuments més cridaners de la localitat. Va ser construïda entre 1250 i 1312 en estil gòtic. Al segle XVI se li van afegir la torre i la portada sud, d’estil renaixentista. Al peu del temple, sota les lloses de l’atri, descansen les restes de qui va ser guerrer, príncep i cardenal Cèsar Borja, mort prop de Viana a 1507.
Iglesia de Santa Maria de Viana |
Estatua de Cesar Borgia en Viana |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada